Snö, snö och åter snö..

Ja, det snöar ute och det har gjort det de senaste dygnen.. Skönt att jag fick min varma och sköna vinterjacka i lördags på posten.. Jippi!! Tack mamsen! Och lite skvallertidningar och godis som jag sitter och smaskar på nu..
 
Barnens farmor kom hit idag från Pittsburgh och kommer att vara här denna vecka så jag kommer inte behöva jobba på typ heela veckan.. Det ska bli så skönt. Det jobbiga är bara att jag har inte någon egen bil just nu, pappans bil pajjade i fredags så nu e den på service så då måste jag dela med mig av MIN bil..!! ajja jag klarar mig nog mamman är hemma för det mesta nu efter som att hon är Höggravid och har en bruten stortå! (stackarn) så jag kan låna hennes bil när min är upptagen om jag måste uträtta några viktiga ärenden(som att åka ner till mallet för att mätta mina shoppingbehov)..

Om fem veckor så kommer det att bo en till liten parvel i detta hus, konstigt. Det ska bli spännande att få vara med från första början. Hmm, ajja mer tankar om de senare när vi närmar oss mer..

Helgen för min del va mycket lugn. Bestod av två filmkvällar lite shopping och så jobbade jag i söndags.. Idag har barnen vart lediga, der är Martin Luther King day.. jag va ute och lekte med barnen i snön både igår och idag(!!),(mer frisk luft än vad dom i vanliga fall får på en hel vecka!!) Vi(läs jag) byggde snögubbe och har börjat på en snöiglo, sköj.. Också åkte vi pulka de va kul de...
Det är faktiskt sant barnen här är inte ofta ute och leker när det inte är sommar och sol. Hemma på dagis så är barnen ute VARJE dag(finns inget dåligt väder bara dåliga kläder) MINST en gång och dagen så går alla barnen ut oftast två, eller tre.. Här är man typ rädd  för regn och snö... På vintern får barnen aldrig vara ute på dagis eller dom har inte dagiseller skolan som de heter här.. Det skulle vara kul att ta med en amerikanare till våra svenska dagis, och visa med de mysiga luncherna, fruktstunderna och allt lekande. När barnen är tre  år här då börjar de skola (preschool)vilket är förberedelse inför skolan, dom lär sig bokstäver, räkna och man har "lektioner" med barnen. Det va som dom sa på orientation att barnen här är inte barn dom är små vuxna.. Sjukt. I sverige strävar man efter att barn ska få vara barn så länge som möjligt... Min 5åring går kindergarten han kan läsa och skriva och har läxa minst en dag i vecka.. Dom börjar skolan ett år tidigare här än hemma. Konstigt att man inte kan låta barnen leka och ha kul, tur att dom har oss Au Pairer som kan skojja till de lite ibland..

Nej nog på klagandet om american lifestyle.. (ni kommer att få höra mer... Jag looovar!!)

Nu e klockan snart tolv!!! Jag som tänkte kolla film innan jag somnar, ajja vi får se hur de blir med den saken.. Take Care!!

Over and out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0